Hľadáme stratenú motiváciu


Každému sa občas stane, že nemá inšpiráciu na nový článok, obraz, fotku, knihu, čokoľvek. Ale nemá motiváciu a jednoducho sa nedokope k tomu zobrať do ruky pero, notebook alebo čokoľvek iné a zahryznúť sa do práce. Niektorím sa to stáva častejšie ako iným a niektorí – ehm ehm – tým trpia až chorobne často.


Tento článok som sa rozhodla napísať ako taký protest proti svojej stratenej motivácii zdvihnúť zadok a makať. Budem to brať ako tipy od seba pre seba, čo robiť, keď sa mi takéto niečo stane znova. A budem sa v budúcnosti snažiť sa ich dodržať.
Pustime sa teda do toho.

1. Zmena prostredia
Veľmi často pri strate inšpirácie či motivácie k písaniu (zostanem pri písaní, ale vložte si sem ľubovoľnú činnosť, ktorej sa venujete) je zmeniť prostredie. Ak ste celý deň, zatvorený doma medzi štyrmi bielymi stenami, alebo farebnými, to je jedno, je celkom isté, že po pár dňoch sa vám nebude chcieť. Motivácia spadne pod bod mrazu a ani Nočný kráľ vám ju nepomôže zdvihnúť. To isté platí pre inšpiráciu. Keď máte chuť niečo robiť, niečo konečne napísať, sadnete za stôl, otvoríte blok a...nič sa nestane, je najlepšie to nesiliť a zmeniť na chvíľu prostredie.
Mne pomáha, keď idem napríklad len do kaviarne alebo na chatu či do parku. Vykročte jednoducho z domu a zmeňte vzduch. Verte mi, že to pomôže. Keď nebudete obklopený vašim prirodzeným prostredím, práca vám pôjde ľahšie. Je možné, že ste si vytvorili blok na určité miesto. Napokon mnoho spisovateľov chodí a píše po kaviarňach.

2. Choďte von
Nie nadarmo sa hovorí, že čerstvý vzduch je najlepší liečiteľ. Možno ste boli príliš dlho zavretý doma, v kancli alebo inde a váš mozog je unavený a potrebuje dýchať. Aj preto sa vám nedarí vytvoriť nič, čo by bolo nejako použiteľné. Mať svoje pracovné miesto nie je na škodu, no ak tam trávite celý deň, tak sa môže stať, že sa sem tam bloknete a neviete ako ďalej.
Vtedy je najlepšie vyjsť von, ísť na prechádzku, na kávu, na pohár vína, na fľašu či dve a je to. Nikdy neviete, kedy k vám inšpirácia priletí späť ako gumová facka od Luffyho (ref. anime One Piece).
Nemyslite na prácu, nemyslite na to, že niečo z vás chce vyjsť von, ale vy nie a nie to sformovať a vytiahnuť. Konieckoncov, to je to najhoršie, čo môžete spraviť. Vypadnite proste von a uvídíte, že čoskoro bude lepšie.
Inak tento bod ide ruku v ruku s prvým.

3. Oddýchnite si
Oddych je dôležitou súčasťou života. Aj vaša myseľ je unavená celodenným premýšľaním, veď funguje 24/7. Je preto dobré si sem tam oddýchnuť a relaxovať. Či už je to pozeraním seriálov, filmov, čítaním kníh alebo hraním hier či mrhaním času na sociálnych sieťach (áno, všetci sme ich otrokom). Možno ste športový typ a chodíte behať (čo ste to za tvorovia, preboha) alebo idete do wellnessu, niekam do vírivky, na masáž alebo jednoducho prespíte celý deň. Nechajte vašu umyslenú myseľ odpočinúť, poďakuje sa vám za to.

4. Domáce práce
Teraz sa asi divíte, čo za blbosť som to napísala. No mne to napríklad pomáha. Občas, dosť často, sa stane, že mám doma neskutočný bordel, ale jednoducho sa mi nechce upratovať. A to žijem v 2kk s pračkou a myčkou. Verte mi, že bordel v dome zabíja vašu motiváciu. Moju teda určite.
Nehovorím tu o pracovnom neporiadku. Ten je niekedy vítaný, aj keď nie všetkým vyhovuje. Teraz hovorím o neporiadku typu prach alebo neumytý riad. Je lepšie si sem tam spraviť očistný deň a pekne všetko upratať, vyprať, dať nové povlečenie na posteľ. Nič vás nemotivuje tak, ako čisté prostredie.

5. Dobré jedlo
Možno si aj tu hovoríte, že je to blbosť. Ale jedlo je palivo pre celé vaše telo a teda aj pre vašu myseľ. Čas od času nie je na škodu zájsť si do reštiky na fakt skvelé jedlo alebo si len tak spraviť niečo dobré doma. Pozvite kamošov a uvarte si niečo spolu, uvidíte, že keď sa poriadne a chutne najete budete sa cítiť lepšie a motivovanejšie na to, čo chcete robiť.

Odteraz, ak budete trpieť nechutenstvom a stratou k tvoreniu, budete vedieť, čo robiť. Prokrastinácia je sviňa a zabraňuje nám občas aj len sa pohnúť z gauča, keď nás napadne nejaká super galakticky namakaná myšlienka, ktorý si musíme zapísať, ale nechce sa nám vsať po papier a pero alebo telefón či niečo iné. „Veď si to určite zapamätám a neskôr si to zapíšem,“, hovoríte si. Chyba lávky, zabudnete do minúty, čo ste to vlastne chceli zapísať. Ale to je téma na ďalší článok, tak možno nabudúce.

Trpíte aj vy občas stratou inšpirácie alebo motivácie?

Komentáře